Google+

Hvordan lykkes med å integrere sosiale medier i events

Hvordan lykkes med å integrere sosiale medier i events

26
jan

Planlegger du et event, en konferanse eller en annen for form arrangement i 2015 gir vi deg noen gode råd og tips å ta med på veien. Ved rett rett bruk av sosiale medier før, under og etter ditt event, har du større mulighet for å lykkes med å nå ditt publikum, mobilisere og skape engasjement rundt ditt arrangement.

1.Kjenn ditt publikum
Bruk tid på å definere målgruppene, hvem skal være deltakere på eventet, hvem ønsker du skal komme på eventet. Sørg for at du velger de mediene som er mest relevante for kunder og deltakerne. Velg to/tre medier du kan konsentrere deg om. Noen medier, for eksempel Facebook passer best før eventet, men kanskje Twitter og Instagram fanger øyeblikkene best under eventet.

2. Valg av Hashtags
Gjør dette enkelt. Velg maks en til to relevante hashtags og vær tro mot disse. Det som er viktig er å velge hashtags som ikke er brukt av andre. Sjekk Twitter, Instagram og andre medier om hashtags er brukt globalt. Hashtags du velger bør være ”eksklusive” for dere og ditt event. En livefeed fra sosiale medier må være uten støy fra andre som bruker samme hashtag.

3. Innhold er avgjørende
Lag innhold som appellerer til publikum. Lever unik og eksklusivt innhold som brukes til markedsføring av arrangementet. Gi publikum en grunn til å følge, dele og engasjere før eventet starter.

Lag innhold som skiller og differensierer deg fra andre, ikke lag støy/”spam” i de ulike feedene. Dersom det er en konferanse er det lurt å få innlederne/ foredragsholderne til å bidra med innhold i forkant. Vi anbefaler også å lage en landingsside tilknyttet kampanjer og events. Her kan man samle nyttig informasjon og relevant innhold. Det gir deg også mulighet til samle feeds fra sosiale medier på et sted.

4. Vær aktiv
Sørg for at du poster regelmessig i valgte medier og har en aktiv konto. Tause kontoer uten innhold kan være drepende. Det er veldig viktig at du tilpasser innholdet til de ulike formatene Twitter, Instagram, Facebook YouTube osv.

Sosiale medier er et fantastisk lytteverktøy og gir mye god informasjon.

Hvis du ønsker å bygge engasjement rundt et årlig arrangement må du sørge for at det postes gjennom hele året, ikke begå feilen med å bare ha aktivitet uken rundt selve arrangementet.

Sosiale medier er et fantastisk lytteverktøy og gir mye god informasjon. Dra nytte av den muligheten til å lytte på hva folk sier om ditt event, din merkevare. Hvem er de beste påvirkerne? Dyrk ditt forhold til dem med å dele, fremsnakke, bruke relevante hashtags osv. Dette vil gi deg mulighet til å tenke program og innhold også for fremtidige events. Hva er relevant for publikum?

Husk også at det er viktig å svare raskt på henvendelser og spørsmål, spesielt hvis de skulle være av negativ karakter. Løs eventuelle problemer umiddelbart. Bruk gjerne varslinger slik at du er i stand til å reagere raskt.

5. Integrer sosiale medier på ditt event
Sørg for at du har et engasjert og dyktig team på plass på eventet,. De må ha tilgang til den informasjon og de ressursene de trenger. De må være trygge på seg selv , de ulike mediene og de kunne respondere raskt og profesjonelt.

Ha en plan på hvordan du skal inspirere, engasjere og inkludere publikum til å delta aktivt på sosiale medier under eventet.

Gode kommentarer, svar, deling, retweets og spørsmål til deltakere er viktig. Ha en plan på hvordan du skal inspirere, engasjere og inkludere publikum til å delta aktivt på sosiale medier under eventet. Det å ha en eller flere storskjermer med livefeed fra valgte medier vil hjelpe dere til nettopp det.

6. Live feed fra sosiale medier på storskjermer under eventet
En live feed viser brukerens aktivitet på tvers av sosiale medier, Twitter, Facebook, Instagram, Flickr, Google +, Viemo eller YouTube. Feeden knyttes til utvalgte hashtags, for eksempel: #event2015 #kampanje2015. Aktiviteten vises på storskjerm, uavhengig av brukeren. Alternativt kan du feede fra en eller flere spesifikke brukerprofiler feks @bruker2015

En slik feed skaper engasjement, mobilisering og involvering enten det er markedskampanjer, konkurranser, messer eller andre events.

Husk å ha alt utstyr klart og testet før eventet!

7. Måloppnåelse
Tenk nøye gjennom hvordan aktiviteten i sosiale medier skal måles. Hva ønsker du å oppnå? Hva vil avgjøre om eventet har vært vellykket? Hva kan hjelpe deg med å måle dette? Det finnes en rekke verktøy til nettopp dette. Uansett hvilken leverandør eller verktøy dere velger er det viktig å gjøre dette i god tid før eventet. Bruk dataene og analyse som en viktig del av forberedelsene til ditt neste event

Lykke til!

Skrevet av Per Otto Romøren