Businesswoman Hand
Christian Østrem

Christian Østrem
Partner

christian@vidi.no
411 21 353

Merkevarebygging

Du har kanskje lagt merke til at merkevarebygging har endret seg mye de siste 10 årene. I dag finnes det mange flere kanaler for markedsføring enn før. Et søkeord i dag kan gi flere millioner treff i søkemotorer, er du ikke på første siden så er du ikke synlig. Hva skal til for å gjøre merkevaren til en målbar positiv effekt?

Merkevarestrategi

En merkevare kan bygges opp og rives ned like rask. Selv om det er fristende så er ikke merkevarebygging “suksess over natten” en god strategi for en merkevare. Et vellykket merke bør bygges opp over tid, langsomt og gradvis. Det gir muligheten til å nå flere mennesker enn en kjepphest som er borte i morgen. For å kunne komme til det punktet bør du finne en differensierer. Når et merke finner sin differensierer blir det merkets trumfkort. En Differensierer må ikke være unikt men det skader ikke å skille seg litt ut. Uansett hvilke kanaler du bruker; annonsering, nettside, Facebook, LinkedIn eller Youtube så må man være konsekvent med profil og budskap. For å kunne være konsekvent så bør man lage en merkevarestrategi.

En merkevarestrategi er en langsiktig plan for å utvikle en vellykket tilstedeværelse av et merke og for å oppnå spesifikke mål. Når vi snakker om merkevarestrategi så snakker vi ikke bare om logo, farger og navn, det er mye mer omfattende. Merkevaren er gjerne følelsen som skiller et merke fra et annet. Det er den følelsen som er vanskelig å gripe fatt i, det som gjør at du velger et merke fremfor et annet merke. Denne følelsen bygger du med å være konsekvent i din merkevarebygging.

Hva må være konsekvent i en merkevarebygging?

Logo

En logo er uten tvil den mest minneverdige delen av et merke. Hvis du ikke helt husker navnet så vil du mest sannsynlig huske det visuelle utrykket til en logo. Logoen gir kundene en mulighet til automatisk å assosiere produkter eller tjenester med et gitt merke.

Coca Cola
Coca Cola

Farger

Du kan komme langt med en god eller flere gode farger. Se for eksempel på Facebook, hvor fargen blå sammen med bokstaven “f” får deg til å tenke Facebook med en gang. Et annet eksempel er Instagram som bruker flere farger sammen med kamera-logo. Disse logoene brukers på tvers av alt av reklamemateriell.

Bilder, Video og lyd

Hvordan fremstår dere på bilder eller i video? Hvordan høres dere ut? Er dere kledd i svarte dresser, smiler dere, er dere morsomme? Dette kan faktisk svinge mellom kanalene, men dere må være konsekvent i alle kanaler og dere bør tenke over hva som er akseptert i de forskjellige kanalene. Deltakelse i diskusjoner om kontroversielle temaer kan raskt skade eller forbedre inntrykket av en merkevare. Det er derfor viktig å bestemme seg for merkevarens synspunkter og ta hensyn til merkevaren om man deltar i slike diskusjoner. Men husk; innimellom kan det riktige valget være å holde seg borte fra slike temaer selv om det ikke genererer engasjement eller følelser.

Domenenavn

Det er ikke lett å finne gode domenenavn i dag som er korte og ikke minst ledige. Domenenavnet kan ha stor betydning for merkevaren din. Med lange domenenavn/firmanavn er det en stor sannsynlighet for skrivefeil, og ikke minst er det tungvint å skrive i søkemotorer. Bruk god tid på å finne et godt domenenavn slik at du får mer trafikk til nettsiden din.

Hva trenger du å ha for å bygge en merkevare?

Nettside

I dag forventer alle at du har en nettside. På nettsiden får du promotert merkevaren og fortalt om dine produkter og tjenester. Etter å ha besøkt nettstedet ditt skal kunden sitte igjen med samme følelsen som i alle andre kanaler. Det er din jobb å sørge for at nettstedet er oppdatert og gir den informasjonen kundene er ute etter. Det kan omfatte en blogg, videoer, e-bøker, omtaler eller annen informasjon som gjør at kunden blir kjent med deg. Det må også være lett å navigere seg rundt på nettstedet, slik at kunden finner det den leter etter. Om dette gjøres på en spennende måte er det en større sjanse for at kunden er på nettsiden din over lengre tid, og blir enda bedre kjent med merkevaren.

Sosiale medier

En av de tingene som skiller online markedsføring fra tradisjonelle markeds-metoder er muligheten til å skape toveis samtaler med kunder. Du kan faktisk komme i kontakt med dem, svare på tilbakemeldinger, stille spørsmålene dine i sanntid, hjelpe dem med å løse et problem eller bare la dem få vite at merkevaren din verdsetter det de har å si.

Dette er hva sosiale medier handler om for merkevarer. Sosiale medier lar deg kommunisere direkte med publikum og skape et inntrykk som vil definere hva de tenker om din merkevare i mange år fremover.

Verdiforslag

For å gjøre deg selv hørt i dag må du ha den sterkeste, tydeligste stemmen i rommet. Kjernen i stemmen din må være ditt verdiforslag. Det som differensierer din merkevare fra de andre og gjøre deg bedre kvalifisert enn de andre i konkurransen. Verdiforslaget må sømløst integreres inn i alle dine kanaler for markedsføring med et løfte om verdien som leveres.

Hvordan, hva og hvem gjør du det for?

Beskriv hvordan du leverer dine produkter eller tjenester. Fortell hva du gjør. Det er viktig at det tydelig kommer frem hva du gjøre slik at kunden ikke er i tvil om verdien som blir levert. Vær tydelig på hvem du leverer dine produkter og tjenester for. Etabler deg som en ekspert innenfor ditt område. Kundene dine vil da forstå at du forstår deres spesifikke behov og utfordringer, og at du er rette selskapet for dem.

Hva er en verdiproposisjon?

Verdiproposisjon er hvorfor kunder skal velge akkurat deg og dine tjenester/produkter fremfor en annen konkurrent. Et eksempel er Kiwi sin verdiproposisjon. Du har sikkert hørt den før; Kjapt, trygt og billig. Her forteller ganske enkelt Kiwi deg hvorfor du skal handle hos de. Om de lever opp til sin verdiproposisjon er det kun du som kunde som kan avgjøre.

Hvordan lager du en verdiproposisjon?

Hvem er kunden din?

Det er deres domene og dere kjenner kunden best, men det er ikke alle som har jobbet i bransjen i 20 år og kjenner alle kundene sine.

Da må dere gjøre noen få ting:

  • Dere må finne hvem kundene dine er
  • Hvilke behov og mål kundene dine har
  • Finne de best kvalifiserte personene for jobben

En god øvelse for å finne ut av dette er å skape personas:
En persona er en fiktiv personalisering av en typisk person din bedrift ønsker å nå ut til. En personas kan inneholde informasjon om hvem de er, hva de vil ha, hvordan livet deres er, og hva vil de kjøpe. Andre ting som kan være med er: demografi, jobbnivå, ansiennitet alder og kjønn.

Ved å lage flere personas kan du slå disse sammen for finne kundens rutine på en typisk dag. Du vil da forstå mange av de tingene som opptar tiden deres, og hva som er og ikke er viktig for dem. Deretter kan du justere verdiforslaget ditt etter det.

Sett merkevaren din i spill

Ved hjelp av personas kan du nå sette merkevaren din i spill.

  • Plasser innholdet ditt i de riktige kanalene.
  • Utvikle høyt målrettet innhold som appellerer til kjøpers behov, mål og interesser.
  • Trekk inn kjøpere med godt formulerte annonser, med innhold som inneholder en oppfordring til handling.
  • Forbedre kvaliteten på personaen over tid ved å se på resultatene og tilbakemeldingene.
  • Design produkter og tjenester som er bedre tilpasset kundene dine.
  • Overvåk merkevaren din slik at du kan ta nødvendige grep